Ledfunktion

Våra produkter för normal ledfunktion

Solidago Kliniplex – detox av bindväv och njurar

D-vitamin – viktigt för både benstomme och immunsystem

C-vitamin – viktigt för god elasticitet och stabilitet i lederna, ledkapseln och ledbanden som håller ihop lederna.

Carbomin – för syra-basbalansen

Ossovit – bidrar till att bygga upp benvävnad

För att bidra till god ”ledhälsa” rekommenderar jag Ossovit, 2 tabletter dagligen under sommarhalvåret och 3 tabletter dagligen under vinterhalvåret. Kombinera gärna med Carbomin för syra-basbalansen som intas på morgonen, ca 20 min före frukost eller på kvällen på tom mage (ca 3- 4 timmar efter sista måltiden), strax före sänggående.

Vårt dagliga bröd

Undvika större mängder av mat som gör kroppen sur, såsom vitt mjöl (d.v.s. lasagne, pasta eller pizza) och ät istället basisk föda såsom rotfrukter, ex. potatis, rotselleri, morötter, palsternacka osv. Därutöver bör man undvika större mängder kött eller annan proteinrik, exempelvis bönor och linser. Rotfrukter och havregryn innehåller tillräckligt proteiner (jämför med den uthålliga och muskulösa hästen som lever på bara vegetarisk föda!) och om man vill äta proteinrika vegetabilier eller kött räcker det om man gör det ett par gånger i veckan. Problemet är inte att vi får i oss för lite proteiner utan tvärtom, vi får generellt i oss för mycket av proteiner. Salt bör man undvika – ett helt onaturligt smakämne. Salt binder vatten i kroppen och lagras i benstommen och gör den skörare. Salt belastar njurarna och bidrar till högt blodtryck.  Den naturliga mängd salt i osaltad mat är ca 1,5 g och täcker dagsbehovet av salt.

Motion såsom promenader, jogging, dans och cykling är bra för knä- och höftleder – men man ska inte hålla på för länge så man får mer ont i lederna. Motion som ger lätt belastning på lederna stimulerar tillförsel av näring för bildandet av ny ledbrosk – men, när lederna är ”utslitna”, ska de inte överbelastas med för långa promenader eller annan fysisk överbelastning.

Shop
Kontakta oss