Livsstil och kost

Livsstil och kost

En bra livsstil ska fyllas med glädje och en mat som smakar gott och inte gör dig sjuk! Mina råd som jag ger här grundar sig på min vetskap som är en blandning av ca 40 års patienterfarenhet, mina år som doktorand och lärare på läkarutbildningen i Uppsala Universitet samt den källforskning jag gjort inom publicerade vetenskapliga studier. På så vis uppfyller jag det vetenskapliga kriteriet ”beprövad erfarenhet”.

Titta på fåglarna i skogarna, på de vilda fiskarna och våra övriga vilda djur, de har varken kokböcker eller näringsfysiologer som talar om vad de skall äta. Och ändock vet de vad de skall äta med hjälp av sin intuition, men, de blir lätt sjuka om vi människor ger dem den mat vi äter!

Ett stort ”livsstilsproblem”  är att vi äter för mycket av proteiner, animaliskt fett, tomma kolhydrater och att maten är för salt. Att äta bara vegetarisk mat betyder inte att den är per automatik hälsosam. Människan blir fort sjuk om den skulle bara leva på vegetariska mjölrätter såsom pasta, lasagne och pizza eller bara råkost som jäser i tarmarna och gör människan sur, fysiskt och psykiskt! Trots detta så förordar jag vegetarisk kost som innehåller naturliga fibrer men inga industriellt framställda s.k. vegetariska proteiner. Istället så föredrar jag naturligt protein såsom keso, ost, fisk eller baljväxter – allt med måtta. Rött kött högst en gång i veckan.

Mina livsstilsråd till dig är följande.

Livet får inte vara tråkigt, vare sig maten eller det sociala livet. Livet ska levas på ett roligt och kärleksfullt sätt. Detta är min utgångspunkt för nedanstående råd.

  1. Börja gärna dagen med 1 tesked Carbomin (för att du inte ska bli för sur i kroppen) i ett glas vatten och ca 15  – 20 minuter senare med en enkel frukost, gärna havregrynsgröt (helt utan salt!) med lite äpplemos eller bär efter tycke och smak och till detta lite mjölk eller yoghurt.  Du kan gärna komplettera med ett kokt ägg. Har du ett tungt fysiskt arbete kan du även komplettera frukosten med fullkornsbröd och ta som pålägg ost, keso, tomat- eller gurkskivor. Vill du därtill dricka en kopp örtte eller kaffe går det bra. Om du så äter din vardagsfrukost kan du när veckoslutet kommer ”synda” lite med något ”onyttigt”  pålägg som du kanske saknat.
  2. Till lunch och middag äter du som bas kokta eller ugnsstekta rotfrukter. Du smaksätter den med färska örter såsom gräslök, persilja, timjan, oreganon eller vad annat du vill. Dock undvik salt som med åren skadar dina njurar. Sedan kan du krydda om du vill med en liten köttbit (hellre ljust kött än rött kött) eller fisk, lite tillagade baljväxter (linser, bönor eller ärtor). Som förrätt kan du ta en råkostsallad och om det är något som ska tuggas extremt väl så är det råkost! – annars jäser den i tarmarna och du blir sur i kroppen! Vill du dricka lite vatten till maten så gör du det. Till vardags bör du inte dricka ett glas vin. Det kan du göra vid enstaka tillfällen, men med måtta.
  3. Tugga maten väl (minst 30 ggr/tugga, gäller även för soppor och gröt) så den blandas med saliv.p Vattenklara vätskor kan drickas utan att man tuggar.
  4. Undvik tillskott av proteiner. Om du äter mer än vad tunntarmen kan smälta och suga upp så kommer proteinerna transporteras till tjocktarmen till glädje för förruttnelsebakterierna som då drastiskt förökar sig och smälter ner proteinerna med en bakteriell förruttnelseprocesser. I dagligt tal säger man att maten   ”ruttnar” i tarmarna. Detta märker du genom att din avföring kommer att lukta illa. Däremot märker du knappast att det bildas massor av olika förruttnelsegifter som långsamt belastar din hälsa. Möjligen kan du känna dig lite tung i huvudet och lite mer irriterad.
  5. Vill du äta som mellanmål lite frukt, en liten chokladbit eller kaka så gör det. Och vill du ta en eller två koppar kaffe på fikarasten gör det – om din mage tål detta.
  6. För övrigt bör du undvika större mängder vetemjöl, vegetariskt industriprotein, korv, rött kött, fläsk och baljväxter. Observera att jag avråder från större mängder – inget förbud! Med sunt förnuft bör du själv kunna räkna ut vad som är större mängder. En biff på 400 g är på tok för mycket men en biff upp till 200 g är ok om du nu tycker om detta och äter detta en gång i veckan!
  7. Försök att få tid för dig själv eller med dina nära att göra det du tycker om på din fritid. Du är lyckligt lottat om du samtidigt har ett arbete som du trivs med.
  8. Motionera, promenera, jogga, gå på gym så du aktiverar dina muskler.
  9. Sov! Förbered nattsömnen med något som får dig att koppla av. Inte med ett glas vin, ett gräl eller upphetsande film el dyl.
  10. Lär dig njuta av livet! Om du redan gör det är du lyckligt lottad.

Råden ovan är mycket enkla och de innehåller inga förbud! Kosten jag rekommenderar ligger nära det vi kallar för husmanskost – förr hade man inte heller råd att dagligen äta kött! Förr åt man gröt till frukost och rotfrukter till huvudmål. Sällan hade man råd med kött. Man kokade soppa på köttben och fick på så sätt i sig basiska mineraler! Det som fördärvade hälsan var bl.a. all den saltade maten.

Av erfarenhet vet jag att det svåraste av mina råd är för de flesta att tugga maten väl! Om det vore något jag skulle ”förbjuda” så vore det salt, även alla typer av s.k. hälsosalter! Salt skadar njurarna, binder vatten i kroppen och kan höja blodtrycket och bidra till stroke och hjärtinfarkt.  Salt bidrar till att mera urinsyra stannar kvar i kroppen och ger reumatismlikande sjukdomar.

Till dig som röker har jag inte så mycket att säga  – du vet nog redan att du skadar dina tarmar, får förtida åderförkalkningar, åldras fortare och spelar rysk roulett med cancer. Först när du blir allvarligt sjuk kanske du är beredd att sluta röka men oftast är det då för sent. Redan en enda cigarett ger en enorm giftdos som drabbar hela din kropp!

Med bästa hälsningar

Raimo Heino

 

Shop
Kontakta oss