Muskelbesvär

Fysisk belastning, särskilt monotona arbetsställningar, stress och reumatiska sjukdomar kan göra musklerna spända och ge muskelinflammation. Psykiska belastningar aktiverar en hjärnnerv (n. accessorius) som går till trapetsmuskeln och som täcker nacken som en kappa (trapetsmuskeln kallas även för kappmuskeln), övre bröstryggraden och axlarna. Detta bidrar till spända muskler och smärta över axlar och nacke.

Vid stress ”blixtrar” det i till vårt undermedvetna jag, hypothalamus, och n. accessorius är som en åskledare som slår ner i trapetsmuskeln (skuldermuskeln, kappmuskeln) och ger där smärta. Samtidigt kan denna nerv ackompanjeras av stressnerven sympaticus, som i sin tur utsöndrar kemiska ämnen vilka gör muskeln surare och bidrar därigenom till både muskelsmärta och muskelinflammation i axlar och nacke. Även andra muskler kan drabbas av ”åsknedslaget”, särskilt käkmuskulaturen, som tillhör de s.k. mimiska musklerna, vilka är själens spegel och kan visa om man är ledsen eller glad såvida man inte har tränat upp ett pokeransikte.

Genom mindfulness och lyssna på känslolivets signaler, minska på stress och prestationskrav, sköta om sin kropp genom att låta den komma i vila när man arbetat eller tränat för hårt, kan muskelsmärta och muskelinflammation mildras. Det gäller att ge både kropp och själ en chans till återhämtning.

Övrigt: Undvik syrabildande kost, särskilt mjölrätter och fläskkött. Om kroppen är sur är även muskeln sur och ”förprogrammerad” till att bli inflammerad. Då fälls lätt urinsyra ut, men även andra slaggämnen, som ”glassplitter” i den sura muskeln vilka i sin tur kan ge inflammatoriska skavsår inne i muskeln och öka både muskelsmärtan och muskelinflammationen.

Shop
Kontakta oss