Självförgiftning från tarmarna

Självförgiftning från tarmarna kallas även för intestinal autointoxikation.

Definition: Självförgiftning från tarmarna innebär att det bildas gifter, toxiner, I tarmarna.

Gifterna bildas i tarmarna, dels när maten bryts ner av matsmältningsenzymer i tunntarmen och dels av de förruttnelse- och jäsningsprodukter som bakterierna bildar i tjocktarmen av tunntarmens matrester som kommer till tjocktarmen. Kroppen har ett försvar som skydd mot dessa gifter genom att en frisk tarm suger inte upp så mycket av dessa gifter och att de gifter, som kommer in i kroppen, ”avgiftas” i levern och sedan utsöndras via njurarna.

Självförgiftning ökar om tarmarna är inflammerade, om man äter mycket protein, gäller både för animalisk och vegetabilisk protein. Mycket protein i maten stimulerar kraftig ökning av antalet förruttnelsebakterier (proteinrik kost kan mutera tarmbakterier till att bli ännu mer sjukdomsframkallande) och samtidigt skada den friska bakteriefloran så att mjölksyrebakterierna trängs undan.

Redan på 1930-talet beskrev professor dr. med. Erwin Becher detta ingående och utgav en publikation 1943 som avhandlade ”problemet med självförgiftning från tarmarna”.

Följande råd motverkar självförgiftning från tarmarna:

  • Motionera för att motverka förstoppning.
  • Drick rikligt med vatten, ca 2 liter dagligen, för att dels motverka förstoppning och dels så att tarmgifter kan bättre sköljas ut ur kroppen via njurarna.
  • Undvik större portioner av proteiner, ex kött och baljväxter (ärtor, bönor och linser). En god proteinkälla är mjölkproteiner som finns i Keso samt proteiner från rotfrukter och havregryn.
  • Ät inte stora matportioner för att undvika bakterieväxt i tunntarmen. För mycket bakterier i tunntarmen kan leda till inflammationer i hela kroppen.
  • Undvik stekt fet mat. Fet mat gör att maten kan bli kvar flera timmar längre i magsäcken och tunntarmen. Detta kan bidra till att svamp och bakterier börjar växa till i tarmarna och därmed öka produktionen av tarmgifter.
  • Ät kost med mjölksyra, ex. någon matsked surkål eller en dl yoghurt eller filmjölk med levande bakterier, grönsaker såsom rotfrukter och sallader, frukt (gärna ett till två äpplen om dagen). Börja gärna dagen med havregrynsgröt med sylt som du tycker om, ex. lingonsylt, blåbärssylt eller äpplemos (om det är lättsockrat är det ingen ”sockerfara”!). Det är viktigt att maten smakar gott för att matsmältningen skall fungerar bra. Tillskott av små mängder mjölksocker, lactose, (se Phytolakt) gynnar bildandet av mjölksyrebakterier i tjocktarmen.
  • Tugga maten väl.
Shop
Kontakta oss